Piia Collan Kirjoitan kun on asiaa

Kaikki blogit puheenaiheesta Autoilu

Minkä tasoisia muutoksia hiilineutraalius Suomessa todellisuudessa vaatii?

Twitterin #ilmastonmuutos -keskustelua seuratessa meinaa ilmastoahdistus iskeä asiantuntijaankin. Päivästä toiseen erilaiset ääriliikkeet ja ääriajattelijat julistavat, että ilmastonmuutoksen varjolla on muutettava yhdyskuntarakenne ja lopetettava autoilu, ajettava alas maatalous, luovuttavat markkinataloudesta ja siirryttävä suunnittelukommunismiin tai lopetettava kissavideoiden katselu. Kyllä tuota seuratessa nopeasti ahdistus iskisi, ellei tietäisi, että realismi ja varsinkin ilmastonmuutoksen torjunta on näiden liikkeiden tavoitteista kaukana.

Ilmastonmuutoksen käyttäminen keppihevosena on vastuutonta

Ylellä julkaistu Joona-Hermanni Mäkisen kolumni, jossa ilmastonmuutos pistettiin autoilun piikkiin herätti ymmärrettävsti runsaasti keskustelua niin YLE:n kommenttiosioissa kuin Twitterissäkin. Ilmastonmuutos on vakava uhka ihmiskunnalle. Se vaatiikin merkittäviä muutoksia tapaamme toimia, ja myös uhrauksia meiltä jokaiselta. Jotta ilmastonmuutoksen torjunnassa voidaan onnistua, meidän on onnistuttava tekemään suuri joukko tehokkaita toimenpiteitä, jotka vaikuttavat merkittävästi hiilidioksidipäästöihin ja vieläpä erittäin nopeasti.

Yliasiamies Sitraan

Sitran yliasiamieheksi on hakenut viitisenkymmentä tunnettua ja vielä tunnetumpaa kansalaista. Valinnan tekevillä eduskunnan pankkivaltuutetuilla on edessään harkintaa ja selvittelyä, ennenkuin parhaaksi katsottu saadaan valituksi.

Erona edelliseen valintatilanteeseen on nyt se, että Sitra on juuri hiljattain julkaissut suosituksia suomalaisille asumisesta, autoilusta ja elämäntavoista yleensäkin.

Sitran "shokeeraava"selvitys lyö luun kurkkuun

 

Sitra , entinen työnantajani, räväytti pöytään selvityksen, joka jätti punaisen lihapalan kurkkuun. Tämä ei ole syvä ja analyyttinen raportin arviointi puhumattakaan asiantuntemuksesta. Laitan pikakommenttini tavallisen lihaasyövän ja autoilevan kansalaisen spontaanina reaktiona.

Ilmaston muutoksen nimissä, eritoten vaalien alla, informaatiota pursuaa hyvin monesta tuutista. Vihreät kiljuvat riemusta, nuoret innostuvat tai masentuvat. Huoli telluksemme tilasta kalvaa ja ahdistaa.

Vapaus autoilla lisää työtä – tiemaksu on torjuttava

Keskustelu autoilusta on väärillä urilla. Jotkut ovat keskittyneet ihmisten syyllistämiseen. On kuitenkin niin, että suomalaiset eivät autoile laiskuuttaan tai välinpitämättömyyttään. Suurin osa tarvitsee omaa autoa välttämättä arjen hallintaan ja työssäkäyntiin. Valtaosassa Suomea ja Uuttamaata autoilulle ei ole realistisia vaihtoehtoa.  Auto on siis välttämättömyyshyödyke. Siksi autoilijat ovat verokarhulle helppo saalis.

Asunto, auto ja ruoka - perustarpeet, joihin intoilijat iskevät lisähintaa!

 

Asunto, auto ja ruoka ovat jokaiselle kuuluvat perustarpeet.

 

Näitä kolmea on uhkailtu verojen kiristyksellä. Eikä vain uhkailtu. Kahdeksan yhdeksästä eduskuntapuolueesta sitoutui viime vuoden lopulla sellaisiin ilmastopoliittisiin päästöjen vähentämisiin, että mittava lasku tulee. Sen suuruutta nuo puolueet eivät uskalla kertoa.

 

Näkökulma: Autoilun tulevaisuuden suunnat

Itselleni autoilun tulevaisuuden suunta sekä Suomessa että laajemmin on vielä hahmottumaton enkä voi sanoa olevani minkään luokan asiantuntija tässä asiassa. Olen kuitenkin seurannut keskusteluja aiheesta eduskuntavaalien yhteydessä kiinnostuneena. Puolueiden sekä poliitikkojen kannanotot vaikuttavat perustuvan yksinkertaistuksiin ja joihinkin kehiteltyihin tavoitteisiin, joiden perustelut ovat aika huteria.

Autoilijoiden kurittamisesta

Autoilijoitamme verotetaan kaikenlaisilla veroilla, ja niitä kohdistetaan autoiluun nykyisin päästöjen mukaan. Nyt Helsinki aikoo alkaa velottaa jopa parkkipaikoista päästöjen mukaan. PARKKIPAIKOISTA!?!
Jokainen auto kuluttaa silti tiestöämme aivan yhtä paljon, on sen auton päästöt sitten minkälaisia tahansa.

 

Autoilu kuuluu Suomeen jatkossakin

 

 

 

Asumme täällä pohjoisessa, missä ilmasto-olosuhteet ovat monin verroin haastavammat kuin muualla maailmassa. Pitkät, kylmät ja liukkaat talvet tuovat lisäkuluja elämiseen ja liikkumiseen. Välimatkat ovat pitkiä etenkin maaseudulla.

Haluamme pitää maaseudun asuttuna. Tämä edellyttää sitä, että autoilu pysyy kohtuuhintaisena ja mahdollisena myös pieni- ja keskituloisille. Etenkin taajama-alueiden ulkopuolella asuvissa lapsiperheissä tarvitaan auto, jotta voidaan kuljettaa lapset harrastuksiin ja käydä kaupassa.

Maksullinen pysäköinti - jäänne ajalta, jota ei enää ole

Yhteisten resurssien oikeudenmukainen jakaminen on aina ollut hankalaa. Garrett Hardin pohti asiaa kuuluisassa esseessään "Tragedy of the Commons." Yhteismaan ongelmana tunnettu pulma seuraa siitä, että ilmaiset resurssit tulevat käytetyksi nopeimmin ne käyttöön ottavan tahon toimesta, mutta kustannukset resurssien ylläpidosta jakautuvatkin sitten kaikille.  Yksittäisen käyttäjän kannattaa siis käyttää ilmaista resurssia niin paljon kuin vain on mahdollista, oli se järkevää tai ei, koska muut joka tapauksessa maksavat viulut.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä